Nu in de winkel

NU IN DE WINKEL TALKIES GLAMOUR ISSUE

‘Be the best version of yourself’ is al zolang ik me kan herinneren mijn motto. Op alle vlakken van je persoon bedoel ik dan. En zeker aan de buitenkant. Misschien is dat voor een deel cultureel bepaald. Mijn Servische komaf, en ouders die er altijd uitzien om door een ringetje te halen, hebben ervoor gezorgd dat ik zelden onverzorgd de deur uitga. Wij Nederlanders doen het vaak af als ‘overdreven’ en ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Bijna dagelijkse bezoeken aan de kapper, zeswekelijkse behandelingen bij de schoonheidsspecialiste en regelmatig winkelen voor een flawless garderobe waren onderdeel van mijn moeders leven naast het 364 dagen per jaar leiden van meerdere – toen nog – Joegoslavische restaurants. Nog steeds vertelt mijn moeder graag dat wijlen couturier Edgar Vos verliefd werd op haar look bij een ontmoeting op een modeshow. En dat een verzorgd uiterlijk te allen tijde belangrijk is omdat je nóóit weet wie je die dag treft. Zoals ook haar overkwam toen destijds hare majesteit de koningin samen met prins Bernhard een bezoek bracht aan de Gazellefabriek waar mijn moeder (immer bloedknap) op kantoor werkte en het koninklijk paar te woord stond. Had toch lullig geweest als ze daar met vet haar in een spijkerbroek en T-shirt op kantoor had gezeten.

Covermodel Fidan Ekiz haalde in het interview een quote aan van Coco Chanel die zei dat een verzorgd uiterlijk een uiting van respect is. Daar sluiten wij ons graag bij aan. Ook dát kreeg ik van huis mee. Uiterlijke verzorging is zeker iets dat in alle Balkanlanden leeft. Ekiz krijgt regelmatig te maken met afkeuring als het gaat om haar liefde voor glamour. Want beauty en brains gaan toch niet samen? Eigenlijk ongelooflijk dat we in Nederland (nog steeds) zo denken. Alsof een mooie verpakking per definitie géén goede inhoud kan hebben. Nou. Daar had mijn moeder geen last van, net zoals alle andere knappe en zeer ambitieuze vrouwen in mijn familie, die allen entrepreneurs zijn geweest en visionairs in hun vakgebied. Zo ook Ekiz wat ons betreft. Die onze decembereditie in volle glorie siert. Een bevlogen opiniemaker, moeder, journalist en zoveel meer. Lees het bijzondere interview vanaf pagina 34.

Bij een bijzondere look en verzorgd uiterlijk hoort een mooie geur. Nóóit overheersend en altijd als een uiting van je persoonlijkheid en state of mind op dat moment, leerde ik al vroeg in mijn leven. Regelmatig word ik op straat en in de lift aangesproken op de parfum die ik op dat moment draag. En dat is zéker te danken aan parfumexpert Lianne Tio die de allerlekkerste en exclusieve geuren voert in haar boetiek La Cour Des Parfums in Rotterdam. Nu weet je nu mijn geheime adres. Mijn cadeautje aan jou. We hebben op pagina 88 een lijstje van mooie geuren voor je én tips en tricks aan Lianne herself gevraagd.

We spraken Eugenia Bruni, creative director van juwelenmerk Pasquale Bruni, over haar passie voor edelstenen en goud en haar fascinatie voor al het moois dat ze haar vader als kind zag maken. Zo ook Paloma Picasso. Dochter van de wereldberoemde kunstenaar, die haar creativiteit kwijt kan in de collecties die zij ontwerpt voor het merk Tiffany&Co, vertelt over haar jeugd, haar vader en bijzondere levensloop. Fascinerend! We duiken in de Asscher-diamantdynastie. Al 165 jaar ongeëvenaard met collecties te bewonderen in de Schaap en Citroen Juweliers- en Diamonds-boetiek in Amsterdam.  En onze contributing editor en styliste Lonneke Nooteboom reisde af naar het pittoreske Blaricum om ons allemaal (eindelijk!) een kijkje in de kast van Leontine Borsato te gunnen. You don’t want to miss that!

Laten we ons in 2020 begripvoller opstellen en gaan voor een liefdevol nieuwjaar, met minder kritiek en meer inclusiviteit.

Enjoy!

Kristina Bozilovic